Station Oostende

Wedstrijdontwerp voor een terminusstation met parkeergebouw.

Het aankomen in het station van Oostende moet een bijzondere ervaring zijn. Het beeld van het station van de badstad betekent voor veel reizigers immers het begin van een vakantie aan zee, de stad Oostende en haar haven. De site heeft een uniek karakter en een uitzonderlijke ligging in het toeristische en historische centrum van de stad, aan het waterfront en vlakbij de Oosteroever. De plek kent een intense verknoping van zeer verschillende vervoersstromen. Meer dan in elk ander station is, door de specifieke situatie van een eindstation voor het treinverkeer, de interactie met anders stromen en in het bijzonder de overstap op het natransport met bus en kusttram van groot belang. Het ontwerp voorziet in een nieuw stationsgebouw waarin het overstappen tussen de verschillend vervoersmodi centraal staat. Het nieuwe station heeft een dubbele gerichtheid. Het richt zich enerzijds naar de Chruchill-site en het stationsplein en geef het plein een derde wand; tegelijkertijd vormt het een nieuwe, transparante gevel naar het bestaande bus- en tramstation en haalt het het busstation uit zijn geïsoleerde positie. Het bestaande station krijgt een nieuwe functie. Nieuw en oud worden in een nevenschikkende relatie geplaatst en vormen samen de achtergrond voor het perspectief van de dokken.

opdrachtgever NMBS
locatie Oostende, Belgiƫ
periode 2006
procedure wedstrijd
team Lieven Achtergael, Geert De Groote, Katrijn Persoons, Sander Verhanneman, Karen Willemyns, Nicolas Martens, Bert Roegiers, Tom Haelvoet
i.s.m. ARUP (studies stabiliteit en technieken), Stéphane Beel